Restauratorenvereniging Noord kiest voor Museum Nienoord
De leden van de restauratorenvereniging Noord hebben museum Nienoord in Leek gekozen als locatie voor hun jaarlijkse Restauratorendag. Dit jaar op zondag 10 februari.

Op deze dag staat Borg en Museum Nienoord volop in het teken van “restaureren” tijdens de zeventiende editie van de Restauratorendag! De leden van de Restauratorenvereniging Noord presenteren zich dan in Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord in Leek. Met vele oude restauratietechnieken, demonstraties, lezingen en activiteiten ademen de borg en buitenplaats de sfeer van de Nederlandse hoogtijdagen in de 19-de eeuw.

Restauratietechnieken
In de Noordhal van het museum is volop bedrijvigheid. Boekbinden, houtsnijden, stofferen, fineerwerk, oude wapens restaureren, decoratie schilderen, goud en zilverwerk herstellen, poppen en beren prepareren, restauratie van meubels, schilderijen en piano’s, dat zijn de vele oude technieken die door de leden van de vereniging worden gedemonstreerd. Ook het restaureren van rijtuigen komt natuurlijk aan bod. In de jubileumtentoonstelling “Een leven vol rijtuigen” (bij de toegangsprijs inbegrepen) staan enkele rijtuigen in originele en ongerestaureerde staat.

Lezingenprogramma
12.00 uur    “Craquelé en muizennesten”, Jilles Helmantel (Restauratie Auto-interieur, Westeremden)
13.30 uur     “Het belang van Restauratie en kwaliteitstoezicht”, Wim Barneveld, restauratiearchitect bij OVT-architecten, Groningen)
14.30 uur    “Rijtuigrestauratie”, Jan Zijlstra (conservator, Nationaal Rijtuigmuseum, Leek)
15.30 uur    “Restauratie van oude planken vloeren”, Louis de Jonge (Laurenshout, Oldehove)
Elke presentatie duurt ca. 15 minuten en is vrij toegankelijk.

Entree en openingstijden
De Restauratorendag is zondag 10 februari geopend van 11.00-17.00 uur.
Entree 6,50 voor volwassenen inclusief bezoek aan onze jubileumtentoonstelling ‘Een leven vol rijtuigen’.
Kinderen tot 8 jaar gratis. Kinderen van 8 tot 14 jaar 3,50. Met museumkaart gratis.

Bereikbaarheid
De snelste koers naar Leek is via de A7, afslag Leek en daarna volgt u de borden Nienoord. U kunt gratis parkeren.
Gebruikt u navigatie voer dan als adres Nienoord 20 in en u wordt feilloos naar het parkeerterrein genavigeerd.