Op zondag 25 november organiseert het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek de zeer succesvolle ‘Depotdag’. Bezoekers krijgen toegang tot ruimtes die anders gesloten zijn voor het publiek, er zijn demonstraties en er is werk in uitvoering te zien. Deze dag biedt een kijkje in de schatkamer van het museum en een blik op de bedrijfsvoering achter de schermen!

Het museum geeft al sinds enkele jaren rondleidingen in het depot. De bezoeker krijgt dan uitleg en informatie gedurende een rondgang van een half uur en ziet slechts een beperkt deel van het depot. Nu het museum in de wintermaanden ook beperkt open is, is het een prachtig idee om weer eens het hele depot open te stellen, zodat de bezoekers alle tijd hebben om uitgebreid rond te kijken.
Die tijd kan goed besteed worden, want medewerkers van de afdeling collectie en restauratie zijn aanwezig om uitleg te geven over bijvoorbeeld het APK-station voor koetsen, de tuigenkamer, de restauratie van bekleding, de registratie van objecten en de koetsenvriezer. Ook is er een selectie van kleding, gereedschappen en miniaturen te bewonderen en geven gidsen van het museum uitleg over de omvangrijke collectie rijtuigen.
De bovenverdieping met onder andere de unieke arrensleden is onder begeleiding ook toegankelijk en in de bibliotheek zijn de medewerkers van harte bereid het publiek te informeren over de uitgebreide collectie boeken en archiefstukken.
Openingstijden
De Depotdag is op zondag 25 november 2018 geopend van 13.00 tot 17.00 uur. De entree bedraagt € 5,00 (incl. kopje koffie of thee); donateurs en vrienden van het Museum en kinderen t/m 12 jaar hebben gratis entree.