Gemeente Leek feestelijk uitgeluid: Samen uit Leek

Om het einde van de gemeente Leek feestelijk uit te luiden wordt op zaterdag 3 november een afscheidsfeest voor de bevolking georganiseerd op Landgoed Nienoord onder de titel “Samen uit Leek”. Van 10.00 uur ’s morgens tot na middernacht worden op diverse locaties op het landgoed activiteiten georganiseerd, die een dwarsdoorsnede geven van cultureel, sportief en sociaal Leek. Inwoners van de gemeente worden uitgenodigd gratis deel te nemen aan deze dag.

Het festival wordt om 10.00 uur geopend door burgemeester Berend Hoekstra op de Streekproductenmarkt bij de Boerderij Oosterheerdt.
Op het nabijgelegen Evenemententerrein geeft Circus Bossle tussen 11 en 17 uur telkens op het volle uur een gratis circusvoorstelling.
Bij de Boerderij Oosterheerdt zijn vanaf 14 uur Sportclinics van De Jonge Wereld en Sportforum. Ook de Bigband Flexx Music uit Tolbert treedt daar op.
In de filmzaal van Infocentrum Nienoord is een film over de geschiedenis van het landgoed te zien. Daar is ook de wedstrijd “The Voice of Leek” en de benefietactie voor de brug van De Zijlen.
Het Shantykoor Abel Tasman treedt om 11, 13, 14 en 15.30 op bij het Havengebouw. In dat gebouwtje verkoopt De Zijlen eigengemaakte producten en hebbedingetjes van de gemeente Leek.
Het Familiepark is gratis open van 10 tot 17 uur (restaurant tot 18 uur). Daar zijn optredens van Muziekvereniging Concordia en blaaskapel De Koetsebloazers.
Willem Poelman rijdt met paarden en wagens rond om tussen 14 en 17 uur mensen te vervoeren naar de festival-onderdelen.

In en rond het museum
De Speelgroep Leek loopt de hele dag met historische figuren tussen alle activiteiten door.
In de Oranjerie van Museum Nienoord worden de hele dag dam-, schaak- en bridge-clinics georganiseerd.  Ook voor kinderen zijn er (knutsel)activiteiten in het museum, ondersteund door vrijwilligers van het Jongerenwerk van Spinn (Speelweek Leek).
In het Koetshuis is een optreden van Christelijke muziekvereniging Harmonie.
In het Grand Café Borg Nienoord wordt opgetreden door Zangschool Titia van der Molen, het interkerkelijk koor Testify, Rederijkerskamer Ons Genoegen en het Kaukasisch Mannenensemble. Om 16 uur vertelt Wouter van Schie over borgvrouwe Anna van Ewsum.
In de Noordhal van Museum Nienoord zijn optredens van Popkoor Leek en het koor In Between (ook samen). Daarnaast brengen leerlingen van Kunstebedrijven Westerkwartier de Muziektheatervoorstelling The Z-Side Story. De dag wordt vanaf 21.30 uur om en om afgesloten met optredens van de band Hollands Verdriet en lokale DJ’s. Ook treedt een verhalenverteller op (14 uur).

Ook aan de inwendige mens wordt gedacht; zo zorgen cliënten van De Zijlen voor eigengemaakte hapjes. Verder wordt er een benefiet-actie gehouden om als blijvende herinnering financieel bij te dragen aan een nog te plaatsen brug over de Tolbertervaart tussen twee locaties van Stichting De Zijlen.
De Carbidboys uit Zevenhuizen sluiten deze gedenkwaardige dag op hun eigen wijze af.