Kerst-couture 14 december t/m 6 januari

Ook in Nederland is het de traditie om de twee kerstdagen of de kerstavond, samen met familie en vrienden te vieren. Er wordt lekker gegeten bij veel kaarslicht en we zetten een versierde dennenboom neer met lampjes. We zingen kerstliedjes, doen spelletjes en velen gaan naar de kerstnachtdienst. We zien er vaak op ons ‘kerstbest’ uit.

Dit is ons vertrouwd, maar de tradities in vreemde landen zijn ook erg leuk en interessant om te weten. Daarom heeft museum Nienoord een leuke sfeervolle presentatie van aangekleden mannequins opgezet. Veel van onze mannequins in kersttooi hebben een verwijzing naar de geschiedenis en gebruiken van die landen. Waarom wordt er vaak goud gebruikt in de versieringen, waar eten ze pan de jamon en waar verwijst het gebruik van beertjes in de dennenboom naar…….etc. etc.
U kunt deze presentatie bezichtigen in de Noordhal van ons museum, waar ook de de complete ambassadeursopstelling van de rijtoer tijdens het aanbieden van een geloofsbrief door de ambassadeur aan de koning is te zien.

Geopend
14 t/m 16 december van 13.00-17.00