Op maandag 10 juni (Tweede Pinksterdag) van 11.00 tot 17.00 uur staat Borg en Museum Nienoord volop in het thema ‘over de grens’ tijdens de twaalfde editie van de Dag van het Kasteel! Met vele historische karakters, demonstraties boogschieten, schermen, turf steken, rijden in dameszadel, ringsteken, muziek en dans en verhalen over koetsen en kauri’s ademt de Borg en buitenplaats de sfeer van de Nederlandse hoogtijdagen in de 17-de eeuw uit.  Met de komst per koets van Anna van Ewsum en haar gemaal Wilhelm Georg von Inn und Kniphausen komt het in Leek tot een historische ontmoeting tussen twee aansprekende families en hun verleden van de Borg Nienoord!

Over koetsen en kauri’s
In de jaren tachtig keek Museum Nienoord nadrukkelijk over de grens naar haar kolonie Indonesië. Tussen de honderden koetsen in museum Nienoord, bij de gelijknamige borg, bevindt zich een opmerkelijk rijtuigje met een olifant. Rijtuigrestaurateur Arie de Jager heeft die – het is een model – in Indonesië laten maken naar voorbeeld van de Singa Barong uit Cirebon. Bijna op dezelfde plek in het museum hangt een opvallend schilderij: de sultan van Yogyakarta laat zich vervoeren in een Gala Coupé. Dit rijtuig is in de negentiende eeuw gebouwd door de firma Hermans te Den Haag en wordt nog steeds gebruikt.
Arie de Jager verzorgt over deze en andere rijtuigen in Indonesië een verrassende presentatie, met eigen beeldmateriaal uit Indonesië van de oude Nederlandse rijtuigen. Die dienen inmiddels niet meer louter als vervoermiddel maar hebben ook andere functies gekregen.

Demonstratie rijden in dameszadel
Enkele amazones van de Dutch Sitesaddle Club zullen tijdens de dag van het kasteel u laten zien op welke wijze het gebruikelijk was hoe dames te paard gingen. Tijdens de demonstratie wordt uitleg gegeven over het rijden in dameszadel. Tot ongeveer 1920 werd er door dames niet in een herenzadel gereden; dit gold als niet gezond en ‘not done’. Sinds de 15e eeuw tot aan plm. 1920 werd er door vrouwen op deze wijze gereden, vooral bij buitenritten en jachtpartijen achter de meute honden. De dames dragen op de dag van het kasteel historische kostuums uit diverse periodes. De zadels waarop wordt gereden zijn gemiddeld wel 100 jaar oud, veelal gerestaureerd zeldzaam en dus kostbaar.
Ook het Nationaal Rijtuigmuseum heeft een aantal zadels in haar collectie, al zijn deze op dit moment niet bruikbaar vanwege nodige reparaties/restauratie.
De doelstelling van de club is om middels demonstraties in het land op veelal paardensport evenementen amazones te enthousiasmeren om deze wijze van rijden te behouden voor de toekomst.

Ringsteken
In samenwerking met de vereniging De Friese Aanspanning worden er ringsteekwedstrijden georganiseerd tijdens de Dag van het Kasteel. De Friese Aanspanning heeft leden met niet uitsluitend Friese paarden en sjezen, maar een diversiteit aan andere paarden- en ponyrassen met authentieke traditionele rijtuigen en kleding. Ringrijden zou zijn oorsprong hebben in de Middeleeuwen en zijn voortgekomen uit de strijd om een jonkvrouw. Volgens een uiteraard niet meer verifieerbaar verhaal werd de ring van een jonkvrouw opgehangen en moesten ridders die zien te steken zoals ook bij het huidige ringsteken het geval is. De ridder die de eerste keer drie maal de ring had gestoken werd naar de jonkvrouw geleid en ontving daar geknield voor de dame zijn prijs. Het verhaal vertelt niet welke prijzen voor de winnaars beschikbaar waren.

Muziek, dans en kostuums in de 19-de eeuw
Dansschool Dansida demonstreert dansen uit de 19-de eeuw in prachtige jurken en nodigt daarna het publiek uit om zelf mee te dansen. Dit onder de muzikale klanken van het Vrijstatige volkje. Dit Volkje bestaat uit middeleeuwse en sprookjesachtige figuren die van muziek maken en vrolijk spel houden. Ze trekken rond, op zoek naar plekken waar ze de sfeer kunnen verhogen en mensen kunnen vermaken. Zo zijn ze bij Borg Nienoord beland.

Kinderactiviteiten
Knutselen, op de bok het paard mennen, een fotopuzzeltocht lopen, boogschieten, stelt lopen, hoela hoep, op de foto verkleedt in de arreslee, ijzer smeden en een koetsenspeurtocht maken onderdeel uit van de kinderactiviteiten.

Koetsrit over landgoed Nienoord
Als bezoeker van de Dag van het Kasteel kunt u ervaren hoe het is om in een koninklijke koets over ons landgoed een ritje te maken. Als je dan ook nog bij Anna van Ewsum en haar man Georg Wilhelm op de thee mag komen is de dag al geslaagd. Thee was in de 17-de eeuw peper duur. Culinair historica Carolina Verhoeven is aanwezig om u alles over de historie en betekenis van thee te vertellen.

Historische markt
Er is een kleine historische markt waar u (h)eerlijke biologische lekkernijen kunt kopen.

Bereikbaarheid
De snelste koers naar Leek op maandag Tweede Pinksterdag is via de A7 afslag Leek en daarna volgt u de borden Dag van het Kasteel. Er is een speciaal P-terrein voor bezoekers naast de kerk in Midwolde. Met koets of elektrowagen wordt u naar de Borg gebracht. Vanuit Leek volgt u de borden Dag van het Kasteel en via boerderij Oosterheerdt wordt u met de Paardentram naar ons museum gebracht.

Entree en openingstijden
Wij zijn geopend van 11.00-17.00 uur en volwassenen betalen € 10,00 entree incl. parkeren en bezoek aan de kerk in Midwolde. Met museumkaart betaalt u een toeslag van € 2,50 p.p. Kinderen tot 12 jaar zijn gratis.