Op zaterdag 2 oktober om 11.00 uur opent burgemeester Ad van der Tuuk samen met wethouder Hielke Westra de eerste Cultuurmarkt Westerkwartier. Het dansteam Pressplay van sport- en dansschool SDM verzorgt een flitsende openingsdans.
De gratis Cultuurmarkt is open van 11.00 tot 17.00 uur en belooft een kleurrijk, oogstrelend en levendig evenement te worden met muziek, straattheater, kunst, poëzie, harmonie, fanfare en koren.

De deelnemers uit het Westerkwartier hebben met deze markt een collectief promotieplatform, in een festivalsetting in het sfeervolle Borg- en tuincomplex van Museum Nienoord.
Op het podium bij het Borgplein treden op: beginnende singer-songwriter Jorick Lania, Live at Olympus (een viermans formatie met repertoire dat je kunt scharen onder indie-folk en folk-rock), Quartier Latin plus, (een combo dat muziek speelt uit het genre jazz en gipsy jazz) en als uitsmijter Rapalje (met hun stampende jigs en reels en gevoelige ballades nemen ze je mee door de Schotse Hooglanden en Ierse vlaktes).

Op het buitenpodium in de tuin treden harmonie, fanfare en brassbands op uit De Wilp, Grootegast, Nuis, Niebert, Leek, Siegerswoude. Verder treden het popkoor Leek en shantykoor Allemanseinde Briltil op.
Marietta Rust uit Garnwerd brengt gevoelige Spaanse mantra’s, Portugese fado’s en Nederlandse ballades in de sfeervolle Zuidhal van het museum.

In de Noordhal van het museum presenteren zich (beeldend) kunstenaars, musea en culturele instellingen. Ook treden de dichters Tonko Ufkes, Anneke Wasscher, Foleor van Steenbergen en Victoria Rojas Milesi op. Johan den Goede staat in de tuin met zijn reizende draagkoets ‘Luister’.

Tussen de bedrijven door straattheater met de Yoni, de nar van Nienoord en uiteraard kom je Anna van Ewsum met haar man Georg von Inn und Kniphausen tegen.

Mooier dan ooit is de landelijke campagne die in juli van start is gegaan om het publiek te enthousiasmeren om weer van cultuur te gaan genieten. Na alle beperkingen van de achterliggende periode start het culturele leven weer helemaal op. Ook in het Westerkwartier!

Cultuur in het Westerkwartier wordt mede mogelijk gemaakt door de participatie van: Stichting Plack, culturele instelling KunstKwartier, gemeente Westerkwartier, Biblionet Groningen, Sociaal Werk De Schans,  Wouter Raven Events support, Grand Café Borg Nienoord en Museum Nienoord.