Journaliste/publiciste Pauline Broekema houdt op woensdag 27 oktober 2021 om 20.00 uur een lezing in Museum Nienoord over het leven van Edith Auerbach.

De ontdekking
Recent dook Pauline op verzoek van Han Steenbruggen, directeur van Museum Belvédère, in het leven van een onbekende kunstenares, de Joodse Edith Auerbach (Keulen 1899 – Parijs 1994). Ze schreef een boek over deze bijzondere vrouw en het museum in Oranjewoud bij Heerenveen maakte een tentoonstelling over deze veelzijdige vrouw.
Toen de expositie voorbij was gebeurde iets ongelofelijks. Het museum ontving een mail van een Franse kunsthistoricus. In zijn studententijd had hij in 1994 op een rommelmarkt van z’n laatste spaarcenten het persoonlijk archief van de kunstenares gekocht. Jarenlang probeerde hij belangstelling voor het materiaal te wekken. Zonder resultaat.
Pauline reisde af naar Frankrijk en ging het archief door. “Een goudmijn,” zegt ze, “het bewijs dat archieven je altijd blijven verrassen. En het zoeken nooit stopt.” Het nieuwe materiaal is gebruikt voor een tweede tentoonstelling over Edith Auerbach die tot eind januari 2022 is te zien in het Frauen Museum in Wiesbaden.
Pauline zal in haar lezing vertellen over de ontdekking. Maar ook ingaan op de rol die archiefonderzoek speelde bij haar eerdere boeken. En zal tips geven. Over de valkuilen en de kans op succes.

Na de pauze is er ruim de gelegenheid voor het stellen van vragen.

Pauline Broekema
Naast prins Claus op de Bonkevaart, wachtend op W.A. van Buren. Naast de bres in de Berlijnse Muur, weer omringd door jubelende massa’s. Pauline Broekema bracht jarenlang bij miljoenen het nieuws binnen, via het NOS Journaal. Daarnaast werd ze bekend als auteur van historische romans. Veel schrijvers doen, voordat ze aan een boek beginnen, uitgebreid archiefonderzoek. Zo’n auteur is Pauline Broekema. Als geboren en getogen Groningse bood ze Museum Nienoord een hoofdstuk in het Jubileumboek ‘Een leven vol rijtuigen’. Datzelfde jaar verscheen haar eigen bestseller ‘Het uiterste der zee’, kort erna ‘Tekenares van Montparnasse’.
Bij een veelheid aan organisaties denkt Pauline Broekema inhoudelijk mee. Onder meer Nienoord. Onlangs verscheen haar eerste column in ‘Museumtijdschrift’. En haar journalistieke archiefonderzoek en uitdagende schrijverschap leidden tot haar eerste tentoonstelling als gastcurator over de grens. Woensdagavond 27 oktober komt Pauline Broekema er om 20 uur in Museum Nienoord over vertellen.

De lezing wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letteren Fonds en de Schrijverscentrale.

Reserveren
Plaats: Museum Nienoord, Nienoord 1, 9351 AC Leek (navigatie: Nienoord 20)
Datum en tijd: woensdag 27 oktober van 20:00-22:00 uur
Entree: 7,50; donateurs van Museum Nienoord gratis