In het kader van het 60-jarige jubileum organiseert Museum Nienoord op zondag 6 oktober om 14.30 uur een interessante lezing over de periode van het restaureren van kratons (op verzoek van de toenmalige Sultan) in onze voormalige kolonie Indonesië.

In de jaren tachtig keek Museum Nienoord nadrukkelijk over de grens naar haar kolonie Indonesië. Tussen de honderden koetsen in het Nationaal Rijtuigmsuem bevindt zich een opmerkelijk rijtuigje met een olifant. Rijtuigrestaurateur Arie de Jager heeft dat – het is een model – in Indonesië laten maken naar voorbeeld van de Singa Barong uit Cirebon. Bijna op dezelfde plek in het museum hangt een opvallend schilderij: de sultan van Yogyakarta laat zich vervoeren in een Gala Coupé. Dit rijtuig is in de negentiende eeuw gebouwd door de firma Hermans te Den Haag en wordt nog steeds gebruikt.
Arie de Jager verzorgt over deze en andere rijtuigen in Indonesië een verrassende presentatie, met eigen beeldmateriaal uit Indonesië van de oude Nederlandse rijtuigen. Die dienen inmiddels niet meer louter als vervoermiddel maar hebben ook andere functies gekregen.

U kunt deze lezing bijwonen op zondag 6 oktober 2019. Aanvang 14.30 uur
Kosten 6,50 p.p. incl. bezoek jubileumtentoonstelling ‘Een leven vol rijtuigen’.
Met museumkaart gratis.