Op zondag 7 april om 14.30 uur organiseert Museum Nienoord een lezing over de beeldhouwer Rombout Verhulst. Streekhistoricus Albert Graansma, ook één van de gidsen van de kerk in Midwolde, belicht deze beroemde Nederlandse beeldhouwer uit de 17-e eeuw, omdat het 350 jaar geleden is dat hij in opdracht van Anna van Ewsum een praalgraf vervaardigde voor de Midwolder kerk.

Rombout Verhulst maakte dit grafmonument voor de vroeg overleden Carel Hiëronymus zu Inn- und Knyphausen, een edelman uit Ost-Friesland. Carel had in zijn hoedanigheid van diplomaat in dienst van de Nederlandse Republiek een dienstreis in de Zuidelijke Nederlanden gemaakt. Hij kwam ziek thuis en bezweek kort daarna op 32-jarige leeftijd.
Over het grafmonument is veel te vertellen: de symboliek, de putto, de houding van de afgebeelde personen, verwante praalgraven enz.

Gratis voor bezoekers museum en met museumkaart. Alleen lezing: € 5,00
Vooraf aanmelden is gewenst, want vol is vol.
Aanmelden kan via e-mail naar info@museumnienoord.nl of telefonisch via 0594-51 22 60.