Bekijk hieronder de activiteiten en tentoonstellingen van Museum Nienoord.
Klik hier om meer te lezen over onze lopende tentoonstellingen

Let op: check altijd onze actuele openingstijden

• Dit evenement is voorbij.

De andere Gouden Eeuw van Occa Ripperda

1 januari, 2023 - 26 februari, 2023

Maaltijd in het kasteel

Tot en met 26 februari 2023: tentoonstelling gewijd aan het leven van Occa Johanna Ripperda (1619-1686).
Deze tot voor kort onbekende adellijke vrouw werd geboren in Farmsum. Zij had een bereisd leven dat eindigde in Stockholm, waar zij een hoge functie aan het koninklijke hof be¬kleed¬de. Haar boeiende levensloop maakt haar bij uitstek geschikt om de onbekende kanten van de ‘overbekende’ Gouden Eeuw aan een groot publiek voor te stellen en te laten beleven. Occa Ripperda was een vrouw van het Groninger platteland, opgegroeid in een cultureel ontwikkeld regionaal en internationaal milieu. Zij stond in contact met het hofleven van stadhouders, graven en koningen – allemaal aspecten die in het traditionele Hollandse burgerlijke beeld van de Gouden Eeuw onderbelicht blijven. Met Occa Ripperda als gids kunnen bezoekers door de ogen van een vrouw uit de 17de eeuw zien dat cultuur en dagelijks leven op Groninger borgen veel rijker en verrassender is dan wij denken.

Begin:
1 januari, 2023