Tot en met 22 mei 2022 is de tentoonstelling “Nico Koster meets Karel Appel” te zien in Museum Nienoord.
U kent z’n werk vast wel. Nico Koster fotografeerde John Lennon op bed in het Hilton Amsterdam maar ook onze eigen Karel Appel. Appel ging op de foto met Koningin Beatrix maar nog liever met z’n Rolls-Royces. Want “Schilders en bandieten rijden in Rolls-Royces” volgens kapperszoon Karel Appel.
Dit jaar herdenken we het 100-ste geboorte jaar van Karel Appel. Een uitstekend moment om terug te kijken op zijn werk én persoonlijke leven. Nico Koster maakte ter ere van deze gelegenheid een fotobiografie van Karel Appel.

Eerder dit jaar exposeerde Nico Koster al een deel van zijn oeuvre in Museum Nienoord. Helaas was deze tentoonstelling lang gesloten vanwege de lockdown. Nu is Nico Koster terug. Maar dan wel met een uniek inkijkje in het leven van Karel Appel. Zilveren camera winnaar Nico Koster fotografeerde jarenlang voor de Telegraaf. Hij houdt van sensatie en is trots op de grote namen die hij heeft gefotografeerd. Dat John Lennon en Yoko Ono, Arthur Rubinstein, David Bowie en Bill Clinton op de cover kwamen van zijn boek, was voor Koster belangrijk. Hij ontwikkelde een zwak voor kunstenaars, zo ook voor Karel Appel. Appel had gevoel voor publiciteit, zei Koster in de Revu. “Dan belde hij me en zei: kom maar langs, ik ga dit of dat doen.” Net als Koster hield ook Appel van sensatie en het glamourwereldje. Zij werden bevriend en Koster logeerde dan ook regelmatig op het Franse chateau van Appel. Niemand heeft Appel zo vaak vastgelegd als Nico Koster. Appel beschilderde in opdracht van vliegtuigmaatschappij Fokker het modelvliegtuig ‘F28 Fellowship’ voor de grote luchtvaartshow in Parijs. Hiervoor werd Koster ingevlogen naar de woonplaats van Karel Appel in New York om het vast te leggen. Later werd dit een iconisch beeld door de WTC op de achtergrond. Toen Appel exposeerde in Parijs en Tokyo, was Koster er weer bij. Koster volgde Appel in totaal 30 jaar lang. Hij hield zoveel van het werk van Appel dat hij Jaski Gallery opende en zijn werk daar verkocht.

Het boek “Appel. Een leven in foto’s” kost 30 euro in onze museumshop en is een uitgave van Waanders en Jaski Gallery in Amsterdam. Tot en met 22 mei 2022 zijn persoonlijk geselecteerde foto’s door Nico Koster uit zijn boek te zien in Museum Nienoord.