Toen ‘Museum Nienoord; Borg en Nationaal Rijtuigmuseum’ door de Covid-19 crisis noodgedwongen tijdelijk gesloten was, leek het ons een aardig idee om belangstellenden van het Cultureel Erfgoed dat wij in ons museum beheren op een andere manier enige historische informatie te verschaffen.

Daarom startten we met deze rubriek van korte informatieve teksten. De onderwerpen hebben betrekking op rijtuigen, reizen en aanverwante zaken, maar ook historische feiten en anekdotes over het borgverleden zijn hier op hun plaats. ‘Museum Nienoord; Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord’ beheert tenslotte beide sectoren van het cultureel erfgoed.

Ook vrijwilligers van het museum of andere geïnteresseerde liefhebbers kunnen een kort verhaal of anekdote ter publicatie op dit platform aanbieden.

Teksten en illustraties kunt u sturen naar: collectie@museumnienoord.nl

Weetjes op wielen
001:
De omnibus van Stanislas Baudry
002: In een rijtuigie…
003: Boerenwagen, je kunt er alle kanten mee op

004: Reizen van Groningen naar elders
005: Sjezen… vanuit je stoel
006: Een lijkwagen met of zonder krans
007: Arrenslee of narrenslee?

008: De Gouden Koe(ts)