Bij de expositie “Exist in me; het vroege werk van Anton Heyboer” is een prachtig boek verschenen.

Op de foto tijdens de boekpresentatie van links naar rechts: Trees en Willy van Kleef, museumdirecteur Geert Pruiksma en prof. dr. Ruud Lapré.

Het boek telt 166 pagina’s en bevat foto’s in full colour van alle werken in de tentoonstelling.
Naast de bruikleengeefsters en samenstellers van de expositie, de gezusters Trees en Willy van Kleef deelt ook mevrouw Ivonne Tilman haar herinneringen aan Anton Heyboer in dit boek. Zij trouwde in 1958 met hem.
Prof. dr. Ruud Lapré schreef een artistiek-inhoudelijke analyse en Martijn Versteeg stelde een overzicht samen van de Heyboer-symboliek. Museumdirecteur Geert Pruiksma leidde deze auteurs in.
Zij allen zijn dank verschuldigd aan Lotti en Joke Heyboer.
Frank Abspoel van digiTAAL ontwerpen verzorgde de vormgeving en fotografie, Sandra Bovenhorst en Hein Bekenkamp verleenden assistentie en het fonds Gifted Art maakte de productie mede mogelijk.

De verkoopprijs van het boek is € 24,95. Het kan eventueel worden toegestuurd na uw bestelling per e-mail: info@museumnienoord.nl

Het vroege, meest grafische werk van Anton Heyboer (1924-2005) maakt hem tot een van de bekendste naoorlogse kunstenaars uit Nederland.
Onlangs dook een handgeschreven verantwoording op, over zijn keuze voor het kunstenaarschap. Die keuze maakte hij in de rust die zijn cel in de psychiatrische kliniek van Santpoort hem in 1951 bood.
In de jaren erna schreef hij zijn boek ‘Het systeem van Heyboer’. De hierop gebaseerde werken trokken internationaal veel aandacht en worden nog altijd verzameld door de grote musea.
Hierop richt ook het boek zich, dat de dames Van Kleef en Museum Nienoord samen uitgeven bij de gelijknamige tentoonstelling.