In Museum Nienoord opent 18 mei voor het publiek een kleurrijke tentoonstelling van bijzondere kunstenaars. Veel van hen hebben hun atelier in een centrum voor dagbesteding, dit vanwege hun beperking. Gastconservator is journaliste en schrijfster Pauline Broekema.

Special Arts is een landelijke organisatie die stimuleert dat mensen met een handicap aan kunst kunnen doen en hun pure talenten ontwikkelen. Zij beheert een kunstcollectie van ruim 3.000 kunstwerken van meer dan 500 kunstenaars. Voor de tentoonstelling geeft Special Arts tientallen topstukken in bruikleen. Daarnaast is er speciale aandacht voor exposanten van De Zijlen, waarmee Museum Nienoord al lang op allerlei manieren samenwerkt. Het belooft een zeer afwisselende maar overal kleurrijke en opvallend opgewekte tentoonstelling te worden.

Kunstenaarsdag 25 april
Vooruitlopend op deze tentoonstelling, organiseerde Special Arts en Museum Nienoord op donderdag 25 april van 11.00 tot 14.00 uur een kunstenaarstreffen op Nienoord. Tientallen deelnemers van ateliers in het Noorden wisselden ervaringen en tips uit met kunstenaars uit het ‘reguliere circuit’. Ze kregen onder meer advies bij hun inzending voor de Special Award tentoonstelling in Utrecht, waar Nienoord op 25 april een Noordelijke voorpost voor was. De gesprekken werden afgewisseld met acts, optredens, workshops en rondleidingen.

De kunstenaars
Op de tentoonstelling hangen werken van Han Ploos van Amstel, Jan Basilia, Robert Dam, Hein Dingemans, Gert Drent, Job Exel,Tim Glashorst, Camille Grootaers, Harrie Hazelhoff, Noortje van Kamer, Shen van de Knaap, Karen Koeslag, Roos van Lierop, Marie MacPherson, Henk de Roos, Caspar Russel, Piet Schopping, John Siemerink, Marco Smits, Eric Urselmann, Kees Varkenvisser, Manda Vlaun, Lonneke van de Weide, Derk Wessels, Gé Witmaar. Zij maken schilderijen, tekeningen, collages, grafiek en ruimtelijk werk.

Gastconservator Pauline Broekema:
“De werken zijn echt prachtig, daar moeten heel bijzondere persoonlijkheden achter zitten. In hun kunst leer ik hen kennen en zij leren mij anders naar mijn eigen wereld te kijken.”
Tine Veldhuizen van Special Arts:
“Veel kunstenaars hebben thema’s die op Nienoord goed passen. Beweeglijke verkeersscènes tussen de museale koetsen, kleurrijke fantasiedieren te midden van de bossen, ridders en jonkvrouwen die je in de borg verwacht… Een heel breed publiek zal deze zomer vallen voor dit aanbod.”
Directeur Geert Pruiksma:
“Museum Nienoord is heel blij met deze samenwerkingen, die een inspirerend beeld bieden van het goede werk van allerlei maatschappelijke organisaties, en dat aan de hand van zulk energiek en kleurrijk werk. Heerlijk!”

Openingstijden/prijzen:
Dinsdag t/m zondag van 11.00-17.00 uurEntree volwassenen: € 6,50