In de Noordhal van Museum Nienoord wordt momenteel de tentoonstelling “Buitengewoon” gehouden met werk uit kunstateliers voor dagbesteding uit het hele land. Maar op de bovenverdieping van de borg is inmiddels een expositie ingericht met werk van cliënten uit de omgeving: het kunstatelier van het Centrum voor Dagbesteding De Zijlen in Zuidhorn,Rinket” genaamd.
Om de regionale kunstenaars een bijzondere eer te gunnen, maar ook om die ‘doorsnee’ buiten de ‘museale’ presentatie te houden, heeft ons Ambachtencentrum (ook een samenwerking met de Sociale Diensten) speciaal hiervoor de standers gemaakt, zodat we niet in de muren van het monument hoeven te boren.
Van de kunstenaars zelf is er weinig informatie te vinden, deels uit privacyoverweging, maar ook omdat de cliënten van Rinket niet echt als kunstenaar naar buiten treden. Er hangen wel bordjes met naam en titel. Een aantal exposanten laat zich inspireren door Rembrandt en we zien ook Beatrix twee keer. De werken staan in de kamer die normaal dicht is, maar als u een toegangsbewijs heeft, laten de gidsen u graag toe tot deze bijzondere tentoonstelling.