Museum Nienoord geeft U de gelegenheid om in het kader van Project Rombout Verhulst 400 jaar naast een originele putto van de hand van deze bekende 17e-eeuwse beeldhouwer enkele werken van de 19e-eeuwse schilder Johannes Bosboom te bewonderen.

Bosboom bezocht de kerk van Midwolde in 1876 en maakte daar een aantal schetsen van het interieur. Later heeft hij deze schetsen uitgewerkt.
Vanaf 6 april kunt u enkele resultaten daarvan bewonderen zoals twee fraaie tegeltableaus en een klein juweeltje in olieverf. Deze originele werken zijn in privébezit en normaal niet te bezichtigen. Verder hangen er enkele goede facsimile’s van zijn werk waaronder een grote aquarel en voor de liefhebber liggen er kopieën van het originele contract tussen Verhulst en Anna van Ewsum. Daarnaast is een korte film van zijn werk te bekijken met aandacht voor de grafmonumenten in Midwolde en Stedum en de opdrachtgevers.
De tentoonstelling is van 6 april tot 1 januari 2025 te bezichtigen.

Een leuk detail: de putto, dat mollige jongetje met vleugeltjes (bij de expositie), stond oorspronkelijk in het grafmonument van de kerk van Midwolde.

Bekijk hier de introductie van de korte film.

Project Rombout Verhulst 400 jaar
Naast de tentoonstelling is een uitgebreid programma gemaakt om het 400e geboortejaar van Rombout Verhulst te vieren, zowel op Borg Nienoord als in de kerken van Midwolde en Stedum.

Onderdeel van het programma is ook een symposium in de Remonstrantse kerk in Groningen.

Vier deskundigen komen vertellen over het leven en werk van Verhulst, wie de opdrachtgevers waren, hoe zijn werk tot stand kwam en welke materialen hij gebruikte. En, ook belangrijk voor de generaties na ons, hoe kunnen wij deze kunstwerken in stand houden?

Hier leest u alles over het programma en kunt u kaarten reserveren.

Grafmonument Midwolde

Detail van het grafmonument in de kerk van Midwolde, vervaardigd door Rombout Verhulst.
Anna van Ewsum (met zandloper als symbool voor de vervliegende tijd) en een putto (engeltje).

De opdracht voor het grafmonument

Detail van de opdracht die Anna van Ewseum aan Rombout Verhulst verstrekte voor het maken van het grafmonument te Midwolde.

Tegeltableau naar schilder Bosboom

Johannes Bosboom schilderde veel kerkinterieurs, waaronder dat van Midwolde. Dit fraaie tegeltableau in sepia geeft daarvan een beeld.