Op 12 mei om 14.00 uur geeft kunsthistorica Margaret Breuking in de bibliotheek van Leek een lezing over de kleding van de adel in de 17e eeuw zoals onder meer te zien is aan de grafmonumenten gemaakt door Rombout Verhulst in Midwolde en Stedum. Dit gebeurt in het kader van het project Rombout Verhulst 400 jaar.

Anna van Ewsum, vrouwe van Nienoord, liet in 1664 een kostbaar wit Carrara marmeren grafmonument vervaardigen voor haar echtgenoot Carel Hieronymus van In-en-Kniphuisen in de kerk van Midwolde. Hij is gekleed in een gewatteerd gewaad, een Japonse rok. Anna is gekleed naar de laatste mode, in navolging van het hof van de Nassau’s in Den Haag.
Ook Adriaan Clant, borgheer van Nittersum, is in de Bartholomeuskerk van Stedum vereeuwigd in zijn Japonse rok.

Kunsthistorica Margaret Breukink neemt ons mee in de haute couture van de 17e eeuw aan de hand van Anna van Ewsum en haar garderobe. Haar reis, met ons als geïnteresseerden op de buddyseat, voert ons langs een route vol hindernissen en gevaren zoals halslijnen, decolletés, baleinen, tipmutsen, weduwensluiers en niet te vergeten slanke, elegante lijfjes. Trotseerden Anna en andere vrouwen van stand deze gevaren en volgden zij de trendgevoelige kronkelwegen van hun tijd? En deden hun mannen, ongetwijfeld aangespoord door hun eega’s en grotere ego’s, mee aan deze queeste, hun zoektocht naar het exotische, het Japanse?

Wilt u de antwoorden, participeer dan in deze reis en geef u op voor de lezing. En bedenk, het gaat niet om de bestemming maar om de reis.

Tijd: 14.00-15.45 uur
Locatie: Bibliotheek Leek, Waezenburglaan 53 9351 HC Leek
Kosten: €12,50 inclusief koffie of thee
Extra: Na de lezing kunt u naar de kerk in Midwolde voor een bezoek aan grafmonument