Museum Nienoord realiseert grootse plannen: de nationale collectie rijtuigen krijgt volgend jaar de aandacht die het verdient. In plaats van veredelde opslagruimtes zijn er straks volwaardige zalen waarin een nieuw verhaal centraal staat. Want wie reist er niet? Ver weg, dichtbij, in je hoofd, de betekenis van een rijtuig is zoveel meer. Juist deze kant van de unieke collectie krijgt alle ruimte in de interactieve en moderne presentatie. Het wordt een combinatie van intrigerende geschiedenis die raakt aan de actualiteit waardoor je aan het denken wordt gezet. Het vernieuwde depot wordt begin 2025 geopend.

Collectie in nieuw perspectief
Het toegankelijk maken van depots zie je tegenwoordig in veel musea. Ook Museum Nienoord wil bezoekers de kans geven om dichterbij de indrukwekkende collectie te komen. Juist dat imposante gevoel als je naast een rijtuig staat maakt geschiedenis voelbaar. Ruim een eeuw geleden domineerden ze nog het straatbeeld, tegenwoordig zijn auto’s en in de toekomst wellicht andere vervoersmiddelen onze referentie. Die transitie van destijds is nu ook weer actueel. Was toen het mestoverschot in de steden een groot probleem, nu houden we het gebruik van fossiele brandstoffen tegen het licht. Is reizen noodzaak, plezier of verrijking? Kunnen we ook andere wegen bedenken? En hoe ver kan je wel niet reizen in je hoofd? Dit verhaal brengen we dichtbij met activiteiten en beleving voor iedereen, jong en oud, meertalig en inclusief.

Schatkamer gaat open
De nationale collectie van Museum Nienoord bestaat uit 245 rijtuigen, 70 sleden, vele miniaturen, tuigen en andere toebehoren. Deze schatkamer ondergaat het komende jaar onder leiding van professionele tentoonstellingsmakers een metamorfose tot toegankelijke zalen. Wim Wieringa, al jarenlang gids in het museum: “Tijdens onze rondleidingen zijn mensen vaak verbaasd over de bijzondere verhalen. Niet alleen over de rijtuigen zelf – ‘wat zijn het er veel en wat een ingenieus vakwerk!’ -, maar ook over hun gebruikers. Straks kunnen we ook andere informatie vertellen over onze collectie, meer achtergrond geven.” Geert Pruiksma, directeur van het museum, vult aan: “We willen bezoekers raken en vanuit dit perspectief laten nadenken over actuele onderwerpen. Met onze gastheren en -dames natuurlijk, maar straks ook met indrukwekkend grote foto’s en film, doe-stations, digital storytelling en spellen, rondom onze (kunst)objecten en andere museale schatten.”

Metamorfose voor de toekomst
Het depot is nu nog een beetje verstopt op het museumterrein. Ook dat pakken we aan, net als de route naar het museum. Het wordt beter toegankelijk en meer zichtbaar, heel belangrijk en broodnodig. Ook de museumwinkel en entreehal in de Oranjerie ondergaan een metamorfose. Al met al werkt het museum aan een totale make-over van haar identiteit om de verhalen van Nienoord nog beter te kunnen vertellen. De nieuwe inrichting zuigt bezoekers straks mee in de wondere wereld van het hippomobiele erfgoed en reizen, zowel nu als ook in de toekomst.

FOTO: In de Oranjerie is samen met de vrijwilligers van het museum het officiële startsein voor Museum Nienoord Vernieuwt! gegeven door (vlnr) Willy van der Schuit, projectleider, Mertijn Dijkstra, voorzitter van het bestuur, en Geert Pruiksma, directeur. (Foto Sietze Snip)

Museum Nienoord Vernieuwt! wordt mogelijk gemaakt met financiële bijdragen van: de VriendenLoterij, Provincie Groningen, Gemeente Westerkwartier, Scholten Kammingafonds, VSBfonds, Stichting K.P. Boon, Mondriaanfonds, Cultuurfonds, Gravin Van Bylandt Stichting, Emmaplein Foundation, Stichting Dijk-Weering Fonds, Rabobank, Stichting Steunfonds Rotary Club Roden-Leek, SOB Leek, Stichting Beringer Hazewinkel en enkele anonieme donateurs.