Burgemeesters van alle Groninger gemeenten openen Oktober Kindermaand 2020 met het voorlezen van het verhaal “Spanning in de grafkelder”. Burgemeester Ard van der Tuuk trapte in zijn gemeente Westerkwartier af op vrijdagmorgen 18 september in CBS De Wegwijzer in De Wilp.

Oktober Kindermaand wordt georganiseerd om kinderen kennis te laten maken met kunst en (cultureel) erfgoed. In oktober kunnen ze op een laagdrempelige manier deelnemen aan verschillende activiteiten en erfgoedlocaties bezoeken.

Het voorgelezen verhaal speelt zich af in de monumentale kerk van Midwolde en op de nabijgelegen borg Nienoord in Leek. Door beide gebouwen te bezoeken kunnen kinderen zich het verhaal goed inleven.

Het kinderboek “Een baantje op de borg” is in 2019 speciaal voor Museum Nienoord in Leek geschreven en uitgegeven door Paulien Andriessen uit Groningen. Zij schreef vijf verhalen, die zich allemaal afspelen in een andere eeuw; het eerste verhaal is gesitueerd in de zestiende eeuw, het vijfde verhaal in de twintigste eeuw.

Vroeger was je dolblij als je een baantje op de borg had, maar er gebeurden daar ook geheimzinnige dingen. De ondertitel luidt dan ook “Vijf eeuwen spanning en romantiek bij een steenrijke familie”.

Het is een spannend en tegelijk informatief boek voor kinderen vanaf 9 jaar, met talrijke toepasselijke illustraties van Yvonne Komduur. Het kost € 12,95 en is verkrijgbaar via de winkel van Museum Nienoord.

Het programma van Oktober Kindermaand is te vinden op www.kindermaand.nl