Nieuwe museumzaal voor rijtuigencollectie van Museum Nienoord

230.000 euro van VriendenLoterij om collectie beter toegankelijk te maken voor publiek

Een prachtige verrassing voor Museum Nienoord in Leek! Het Groningse museum ontvangt een bijdrage van 230.000 euro van de VriendenLoterij voor het inrichten van nieuwe museumzalen. Op dit moment is het depot – vol met berlines, sledes, koetsen en andere rijtuigen – slechts beperkt toegankelijk voor het publiek. Dankzij deze bijdrage kan het museum deze historische collectiestukken beter toonbaar maken voor het publiek. Daarnaast wordt de entree van het museum aangepast aan de eisen van deze tijd.

Directeur Geert Pruiksma: ‘Wat een fantastisch nieuws! Onze collectie verdient beter dan een gesloten depot. Onze droom was om die voor onze bezoekers toegankelijk te maken. Zo geniet het publiek nog meer van onze rijke en wereldwijd unieke collectie, die boordevol verhalen zit en de verbeelding enorm prikkelt.’

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ‘Dankzij onze deelnemers kunnen we bijdragen aan het tonen van deze bijzondere collectie rijtuigen in het mooie Noord-Nederland. Deze verborgen parel komt nu tevoorschijn en zal door het museum worden opgepoetst. We zijn blij dat wij daaraan kunnen bijdragen!’

Museum Nienoord
Museum Nienoord is ook wel bekend onder de voormalige naam Nationaal Rijtuigmuseum in Leek (Groningen). Omzoomd door de indrukwekkende tuinen huisvest deze 16e-eeuwse borg een collectie van 250 rijtuigen, 70 sleden en duizenden toebehoren. De in zowel kwaliteit als kwantiteit belangrijkste rijtuigcollectie in Nederland, met een internationale allure. Het zijn niet alleen koninklijke en adellijke objecten, maar ook die van boeren, burgers en buitenlui. Het museum vertelt het verhaal over reizen, de ontwikkeling van techniek, ambacht, mobiliteit en maatschappelijke veranderingen. Het is tevens hét kenniscentrum voor al die borgen, stinsen, kastelen, landgoederen en musea die regelmatig objecten tonen uit de Nationale Rijtuigcollectie.

143,5 miljoen euro voor cultuur, welzijn en sport
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij de 1,3 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2023 opgeteld een bedrag van 143,5 miljoen euro schenken aan 60 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen.

Op de foto van links naar rechts: Marilène van Oranje, penningmeester Gert Vos, bestuurslid Grytsje Durkstra, directeur Geert Pruiksma en projectleidster Willy van der Schuit (Foto: Bastiaan Musscher / VriendenLoterij).